سرویس‌های خبری
شناسه خبر : 45649
تاریخ انتشار : 1403/03/01 09:51
نگاهی به مجموعه "زاهد شیخ بهایی" در گالری بستان؛

واکاوی ابهام ها و ایهام ها در مجموعه "از دور"



مخاطب در نمایشگاه " از دور " با آثاری مواجه می‌شود که علاوه بر نمایش و کلام صریح و واضح، دارای یک ابهام و ایهام ادبی هستند.

تجسمی آنلاین: شروین‌کندری: آثار زاهد شیخ بهایی در نمایشگاه "از دور"  درنگاه و ذهن مخاطب تردید ایجاد می‌کند. از این‌رو هر فرد آزادانه با دیدگاه مورد نظر خود که فلسفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است با این مجموعه ارتباط بصری برقرار می‌کند.

زاهدشیخ‌بهایی هنرمندی‌است که آثار او برگرفته از رویدادهای اجتماعی دنیاست. او به‌تازگی از آخرین مجموعه خود در گالری بستان رونمایی کرده‌است‌ و مخاطب را دعوت به آنچه که در لایه‌ی زیرین جامعه می‌گذرد؛ می‌کند.


 

زاهد شیخ‌بهایی دارای مدرک کارشناسی ارشد نقاشی از دانشگاه هنر تهران است. او سابقه‌ی هشت سال تدریس در دبیرستان البرز را دارد و حدود دو سال است که با جهاد دانشگاهی در زمینه طراحی و نقاشی همکاری می کند. آثار او تاکنون در چندین نمایشگاه داخلی و خارجی شرکت داشته است. 

"از دور" عنوان نمایشگاهی است‌که مخاطبان به هنگام ورود و مواجه با آثارش متوجه رویکرد اجتماعی مجموعه می‌شوند. 


 

این رویکرد گاهی با دشواریها و روایتهای تلخ بصری همراه خواهدشد. گاهی نیز روایت‌هایی با خود به همراه دارد که مخاطب از گذشته تا به امروز بارها با آن مواجه شده و این بار در مجموعه زاهد شیخ بهایی در فضایی سورئال و فراواقعی با آن همزاد پنداری می‌شود. 


 

در استیتمنت این نمایشگاه آمده‌است: " خیابان‌ها گذرگاه‌هایی برای رسیدن به خانه هستند، ولی از دور! در واقعیت اینطور دیده می‌شود که خیابان دیگر مسیر نیست؛ خود، خانه‌است. " 

با توجه به آنچه در استیتمنت آمده‌است مخاطب متوجه نگاه هنرمند و زیرساخت‌های فکری آثار حاضر در نمایشگاه خواهد شد. از این رو می‌داند که بی‌تردید دیدگاه نمادگرایانه موجود در نقاشی‌ها تعبیرهای متفاوتی با خود به‌همراه دارد. 

نمادهایی که بیشتر انسانی و رنگی بوده‌است. به عبارتی در آثار شیخ بهایی همه‌ی عناصر شکل دهنده یک اثر هنری سخن می‌گویند و در ذهن مخاطب ناگفته‌هایی بازگو می‌شود. این ناگفته ها می‌تواند سیاسی، مذهبی، اجتماعی و دیگر مسایل فرهنگی جامعه باشد.

آنچه در این مجموعه بیشتر نقش آفرینی می‌کند حضور شخصیت‌هایی است که در خیابان‌ها خوابیده‌اند و هرکدام روایتی متفاوت از دیرباز تاکنون برای تعریف کردن دارند.  

هنرمند جهان را به شکل زندانی ترسیم کرده و از هر قشری از جامعه در آن جای داده‌است. افراد حاضر در این اجتماع ها گاهی در اوج قدرت هستند و گاهی به دلیل تفاوت‌ها سطح طبقاتی مالی با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

از بُعدی دیگر پیکره‌های خوابیده و پتو پیچ شده‌ی کنار خیابان، گاهی به بیجان‌هایی بدل می‌شوند که زمانی جان داشتند، این نوع نگاه در اثری دیگر با پیکر بیجان عیسی مسیح در دستان مریم مقدس معنایی دیگر به خود می‌گیرد و یاد‌آور تنهایی و ظلمی است که این روزها دنیا با آن مواجه شده‌است. همچنین نمی‌توان منکر رویکرد فئودالیستی موجود در مجموعه آثار شد. 


 

در واقع این همان رویکردی‌است که با کشیدن سازه‌های ساختمانی اشاره به تفاوت‌ سطح طبقاتی پیش آمده توسط اشخاص نادرست در جامعه را بیان می‌کند. صفحه‌ی شطرنجی موجود در اثری دیگر بیانگر این است که همه انسان‌ها در یک بازی قرار دارند. بازی که با المان‌ها و علامت‌های شهری امروزی گاهی جلوی آن گرفته می‌شود و گاهی اشاره به ممنوعیت دارد.

 برای درک بهتر به مخروط ترافیکی می‌توان اشاره کرد که مثل پلمپ بتنی یکی دیگر از شاخصه‌های معنایی این مجموعه است و اشاره به ازدیاد یک رویداد مثل تولیدمثل، زندانی و ساخت و سازهای نابه‌جا دارد. پلمپ بتنی با نوار زردی که بالای آن کشیده‌شده است نیز ممنوعیت، محبوس شدگی و آرزوهای دست نیافتنی را تلقی می‌کند. 


 

در واقع پلمب بتنی آرزوهایی است‌که مخاطب گاهی در رویاهای شخصی خود بارها به آن می‌پردازد و با فضای سورئال مجموعه همخوانی بیشتری دارد. این رویا پردازی در مواردی همچون رویاهای صادقانه به واقعیت تبدیل می‌شود. از دیگر المان های بصری چشم گیری که چندین بار در آثار تکرار شده حضور پارچه راه راه سیاه و سفیدی است که گویی بیانگر نوعی زندان باشد که جهان امروز عنوان آن بوده و دیگر عوامل حاضر در آن زندانیانی هستند که روزی به آن می‌آیند و روزی دیگر از آن به هر دلیلی حذف می‌شوند یا حذف خواهند شد. 


 

جدول‌های زرد و مشکی کنار خیابان ها در نمادگرایی یک تضاد بصری و معنایی با خود به همراه دارد و تا جایی پیش می‌رود که مخاطب بین بودن و نبودن، زندگی و مرگ معلق خواهد شد. همانطور که پیشتر به آن اشاره شد هنرمند زندگی را همچون بازی شطرنجی به تصویر کشیده‌است که مخاطب ناخواسته به هنگام ورود و مواجه با آثار، خود را در نقش یکی از مهره‌های بازی قرار می‌دهد. 

از این رو است که حس همزادپنداری ملموستر عمل‌ می‌کند و تا جایی پیش می‌رود که مرگ‌های صبح‌گاهی آغاز و یا پایان آن خواهد بود. از طرفی دیگر صحبت از مهاجرانی می‌کند که با آرزوی داشتن زندگی و فردایی بهتر مهاجرت کرده‌اند یا پناهنده شده‌اند و با واقعیتی مواجه می‌شوند که در مواردی ناخوشایند بوده‌است.



 

به طور کلی مخاطب در مجموعه " از دور " با آثاری مواجه می‌شود که علاوه بر نمایش و کلام صریح و واضح، دارای یک ابهام و ایهام ادبی هستند که درنگاه و ذهن آن‌ها تردید ایجاد می‌کند. از این‌رو هر فرد آزادانه با دیدگاه مورد نظر خود که فلسفی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است با این مجموعه ارتباط بصری برقرار می‌کند. آثار حاضر در این نمایشگاه به روش رنگ و روغن بر روی بوم اجرا شده‌اند.


 

نمایشگاه انفرادی زاهد شیخ‌بهایی با عنوان " از دور " در گالری بُستان به آدرس: خیابان مطهری، خیابان لارستان، نبش خیابان بیست و دوم، پلاک ۷۱ از تاریخ ۲۸ اردیبهش ۱۴۰۳ تا تاریخ ۹ خرداد ۱۴۰۳ برگزار است.

نظرات
شما اولین نظر دهنده باشید.

نظر شما






کلیه حقوق این سایت برای تجسمی آنلاین محفوظ است
با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شماره 85173
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است
Copyright © 2019 www.‎TajasomiOnline.ir‎, All rights reserved.
Powered by www.dorweb.ir